|
Meditation hos
Luther
Det synes ikke at
være almindeligt kendt, at meditation hører til
i folkekirken, eller som den formelt hedder, Den Danske Evangelisk-lutherske
Kirke. Men Luther selv mediterede, og han anviser "en
god måde at studere theologi på, den som jeg selv
har øvet mig i..." (Fortale til Tyske skrifter,
1539.)
Davids Regel:
"Og måden er den, som kong David lærer i
salme 119. ... Du finder der tre regler, hyppigt anført
gennem hele salmen. Og de lyder: oratio, meditatio, tentatio."
(D.v.s. bøn, meditation, anfægtelse.)
Bøn:
Martin Luther anbefaler, at man læser den hellige skrift
for at blive undervist om det evige liv. Og dertil er ens egen
følelse og fornuft helt utilstrækkelig, siger han.
Derfor skal man bede til Gud "med ret ydmyghed og alvor,
at han ved sin kære Søn vil give sin Helligånd
til at oplyse og lede dig og give dig forstand."
Det Luther lægger
vægt på er salmens mange udtryk af typen: "lær
mig", "før mig", "giv mig indsigt",
og mange flere af den slags. Bøn med denne holdning er
første trin.
Meditation:
"For det andet skal du
meditere, d.v.s. du skal ikke alene i dit hjerte, også
udvortes gentage og vende og dreje det mundtlige ord og bogstaven
i bogen, læse igen og igen, idet du flittigt mærker
dig og eftertænker, hvad Helligånden mener dermed.
Og vogt dig for at føle dig altfor tilfreds eller mene,
du har nok i en gang eller to at have læst, hørt
og sagt det og nu forstår det hele til bunds; thi det bliver
der aldrig nogen sinde en ordentlig theolog ud af... Derfor kan
du se i denne salme, hvordan David hele tiden lydeligt udråber,
at han vil tale, digte, sige, synge, høre, læse
dag og nat og til evig tid, dog intet uden Guds ord og bud alene.
Thi Gud vil ikke give dig sin Ånd udenom det ydre ord.
Ret dig derefter!" Meditation
på denne måde er andet trin.
Anfægtelse:
"For det tredie er der
tentatio, anfægtelse. Det er den prøvesten, som
lærer dig ikke alene at vide og forstå, men også
erfare, hvor rigtigt, hvor sandt, hvor sødt, hvor elskeligt,
hvor mægtigt, hvor trøsterigt Guds ord er, visdom
over al visdom. Derfor ser du, hvorledes David i nævnte
salme så ofte klager over at måtte tåle alle
sine fjender ... Som følge af, at han mediterer, d.v.s.
omgås Guds ord på, som før sagt, alle måder.
Thi så snart Guds ord bryder frem i dig, så vil djævelen
hjemsøge dig ... og ved sine anfægtelser lære
dig at søge og elske Guds ord."
Anfægtelse og erfaring er tredie trin i "Davids
regel".
Luther er ikke spor
i tvivl om metodens almengyldighed, og han opfordrer sin læser
til selv at prøve rigtigheden af hans ord: "Studerer
du nu ordentligt efter dette eksempel, så vil du også
sammen med ham i denne salme synge og juble ..."
Praksis:
Min egen beskedne praksis med meditation efter Luthers anvisning
eller "Davids regel" har mere end én gang ført
til erfaringer, der er mig meget værdifulde. Jeg vil derfor
anbefale en større udbredelse af Luthers "måde
at studere theologi på", og at "Davids regel"
vil blive forklaret og anvendt langt mere overalt i den danske
evangelisk lutherske kirke.
Holger Madsen
diakon, meditationslærer
© 2001 Holger Madsen
|
|